زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 10:04 بعد از ظهر
نام کاربری : رمز عبور : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام دوست گرامی ؛
برای مشاهده انجمن با امکانات کامل ، می بايست
ثـبـت نـام کـنـیـد یا وارد شـویـد


کاربر گرامی کاربر گرامی ؛







تعداد بازدید 753
نویسنده پیام
admin آفلاین





ارسال‌ها : 1077
عضویت: 26 /4 /1391
محل زندگی: Shiraz
تشکرها : 805
تشکر شده : 975
فناوری جدید برای عکسبرداری رنگی اشعه ایکس از بدن

فناوری جدید برای عکسبرداری رنگی اشعه ایکس از بدن

عکسبرداری از بدن انسان با استفاده از اشعه ایکس، از سالها قبل یک روش مؤثر برای تشخیص بیماری‌ها بوده اما تصاویر تهیه شده به این شیوه همیشه سیاه و سفید بوده‌اند. در این راستا یک کمپانی نیوزلندی به نام "Mars Bioimaging" یک اسکنر زیستی تولید کرده است که می‌تواند تصاویر کاملاً رنگی و سه بعدی از استخوان‌ها، چربی‌ها و بافت‌های نرم بگیرد.


در روش‌های متداول سی‌تی اسکن (CT Scan)، اشعه ایکس از بافت‌ها عبور می‌کند و شدت آن از طرف دیگر بافت انداره گیری می‌شود. از آنجایی که اندازه گیری میزان انرژی داده شده اشعه ایکس در استخوان‌های نرم بیشتر از یک بافت نرم قابل اندازه‌ گیری است، تصویر گرفته شده از آن‌ واضح‌تر و تک رنگ است. این اسکنر جدید که شرکت سازنده، آن را "برش نگاری رایانه‌ای طیفی (Spectral CT)" نامیده است، حسگری دارد که می‌تواند تضعیف یک طول موج خاص اشعه ایکس را اندازه گیری کند.

در این اسکنر، پس از اینکه داده‌های طیف سنجی با الگوریتم‌های خاصی تطبیق داده شدند، یک تصویر سه بعدی رنگی تولید می‌شود که ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، آب، چربی، نشانگرهای بیماری و حتی ساعت دست بیمار را به وضوح نشان می‌دهد. در قلب این اسکنر از تراشه Medipix3 استفاده شده است که می‌تواند ذره‌هایی که با یکدیگر برخورد می‌کنند را شناسایی کند. توسط "سرن (CERN)" یا "سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای" ساخته شده است و می‌تواند مسیر ذرات در "برخورد دهنده هادرونی بزرگ (LHC)" را تشخیص دهد. "برخورد دهنده هادرونی بزرگ (LHC)" یک شتاب‌دهنده ذره‌ای و برخورد دهنده مستقر در سازمان تحقیقاتی سرن در نزدیکی ژنو سوئیس است.


یک نسخه کوچک از این دستگاه آزمایش شده است تا سازندگان آن دریابند که این دستگاه چگونه می‌تواند سلامت استخوان‌ها و مفاصل و سرطان‌ها را تشخیص دهد. همچنین شاخصی اولیه برای تشخیص بیماری‌های عروقی باشد. این تیم تحقیقاتی اظهار کردند که نتایج این تحقیق تاکنون امیدوار کننده بوده است. آزمایشات بالینی این دستگاه در ماه‌های آتی در نیوزلند آغاز خواهد شد و روی بیماران ارتوپدی و روماتولوژی آزمایش خواهد شد.



جمعه 22 تیر 1397 - 00:08
ارسال پیام خصوصی نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش (تازه سازی) صفحه نیست ، برای این کار روی تازه سازی پاسخ ها کلیک نمایید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | فناوری جدید برای عکسبرداری رنگی اشعه ایکس از بدن | پیوند سایتی RSS | بازگشت به بالا